Ga naar content Ga naar footer

Practoraat

Werkend leren & Lerend werken

MBO Amersfoort heeft sinds 2021 het practoraat Werkend leren & Lerend werken dat bestaat uit een team dat praktijkgericht onderzoek doet. Dat betekent onderzoek doen naar complexe vraagstukken uit de onderwijspraktijk en naar grondige oplossingen voor die vraagstukken. 

Het practoraat Werkend leren & Lerend werken richt zich op de vraag hoe onderwijsbedrijven en leerbedrijven als leeromgeving versterkt kunnen worden door te vernieuwen. In deze leeromgevingen komen leren en werken bij elkaar. Bewegen en verbinden van leren en werken sluit aan op de missie en visie van MBO Amersfoort waarin leren in en op basis van de praktijk centraal staat. 

In het onderzoek is co-creëren een belangrijke pijler. Samen met stakeholders brengt het practoraat in beeld hoe zij kijken naar onderwijsbedrijven en leerbedrijven als leeromgeving en waar kansen liggen om die leeromgeving te versterken. 

Practoraat MBO Amersfoort

Producten Practoraat

Kijk- en kanskaart onderwijsbedrijven
De kijk- en kanskaart Onderwijsbedrijven is een onderzoeksinstrument om de kijk van studenten, school en praktijk op onderwijsbedrijven als leeromgeving in kaart te brengen. Studenten, begeleiders vanuit school en begeleiders vanuit de praktijk vullen de kaart individueel in. Deze gegevens geven een beeld van het onderwijsbedrijf als leeromgeving.

Bekijk hier het product.

Terugkoppelingskaart onderwijsbedrijven
De opbrengsten van ons onderzoek naar onderwijsbedrijven als leeromgeving verwerken we in de terugkoppelingskaart. Het is een format dat in één oogopslag laat zien hoe de leeromgeving er volgens studenten, school en praktijk uit ziet, wat zij gaaf vinden aan de leeromgeving, wat er morgen anders zou mogen en wat hun gezamenlijke veranderwens is.

De ingevulde terugkoppelingskaart zetten we in om met managers in gesprek te gaan over de relevantie van de veranderwens en hoe deze om te zetten in een verandering.

Bekijk hier het product.

Notitieboekje Leervraag
Het notitieboekje Leervraag is het resultaat van vijf werksessies met studenten, school en praktijk, gericht op hun veranderwens om de leervragen van studenten als vertrekpunt te nemen.Het notitieboekje wordt ingezet in de dagdagelijkse praktijk van leren en ontwikkelen van onze studenten.

Bekijk hier het product.

Infographic Onderwijs in Bedrijf
De infographic Onderwijs in Bedrijf (OiB) is het resultaat van vijf werksessies met studenten, school en praktijk, gericht op hun veranderwens de bekendheid van het concept OiB te vergroten. De infographic wordt ingezet voor voorlichting aan leerlingen en voor professionalisering van onze medewerkers.

Bekijk hier het product.

Boekje Samen kijken naar kansen voor onderwijsbedrijven
Het boekje beschrijft de aanpak en opbrengsten van anderhalf jaar onderzoek naar onderwijsbedrijven als leeromgeving: wat is de kijk van studenten, school en praktijk op onderwijsbedrijven als leeromgeving en waar liggen kansen om deze leeromgeving te versterken?

Bekijk hier het product.

Boekje Samen kijken naar kansen voor onderwijsbedrijven (studentversie)
Het boekje beschrijft de aanpak en opbrengsten van anderhalf jaar onderzoek naar onderwijsbedrijven als leeromgeving: wat is de kijk van studenten, begeleiders van school en begeleiders van de praktijk op onderwijsbedrijven als leeromgeving en waar liggen kansen om deze leeromgeving te versterken? Het is geschreven voor studenten die geïnteresseerd zijn in het onderzoek.

Bekijk hier het product.

 

Kijk- en kanskaart leerbedrijven/bpv
De kijk- en kanskaart onderwijsbedrijven is een onderzoeksinstrument om de kijk van studenten, school en praktijk op leerbedrijven als leeromgeving en op de bpv in kaart te brengen. Studenten, begeleiders vanuit school en begeleiders vanuit de praktijk vullen de kaart individueel in. Deze gegevens  geven een beeld van leerbedrijven als leeromgeving.

Bekijk hier het product.

Terugkoppelingskaart leerbedrijven/bpv
De opbrengsten van ons onderzoek naar leerbedrijven als leeromgeving verwerken we in de terugkoppelingskaart. Het is een format dat in één oogopslag laat zien hoe de leeromgeving er volgens studenten, school en praktijk uit ziet, wat zij gaaf vinden aan de leeromgeving, wat er morgen anders zou mogen en wat hun gezamenlijke veranderwens is.

Bekijk hier het product.

Actiekaart bpv/stage
De actiekaart bpv/stage is het resultaat van vier werksessies met studenten, school en praktijk, gericht op hun veranderwens om een overzichtelijk draaiboek voor het verloop van de bpv/stage als houvast te hebben.

Student, praktijkopleider en bpv-begeleider van school krijgen de actiekaart en hanteren deze gedurende een bpv-/stageperiode. Deze kaart wordt hier binnenkort geplaatst.

Kijk- en kanskaart co-creatie
De kijk- en kanskaart Co-creatie is een instrument om tot invulling van een proces van co-creatie te komen en om tussentijds en/of na afloop op dat proces te reflecteren.

Bekijk hier het product.

Paper in co-creatie
Dit paper beschrijft co-creatie aan de hand van twee voorbeelden vanuit het practoraat en een onderwijsbedrijf. Het is een beschrijving van variaties aan co-creatie en de literatuur wat betreft dit onderwerp. Tot slot worden hieruit lessen getrokken die worden gezien als vertrekpunt voor verdere dialoog over meer co-creatie in het MBO-onderwijs.

Bekijk hier het product.

Quick scan co-creatie
We gebruiken de quick scan Co-creatie die is ontwikkeld door de Haagse Hogeschool. De quick scan geeft ook binnen het mbo een beeld hoe deelnemers het proces van co-creatie ervaren en de scores bieden aangrijpingspunten om het proces te verbeteren.

Bekijk hier de quick scan.

 

Kijk- en kanskaart ontwerpprincipes Eigentijds onderwijs
Voor een pilot rondom eigentijds onderwijs hebben we zes kijk- en kanskaarten ontwikkeld: voor elk ontwerpprincipe van deze onderwijsinnovatie een eigen kaart. Hier een voorbeeld voor een van de principes. Studenten vullen deze kaarten als groep in en geven zo hun kijk op de dagdagelijkse invulling van het onderwijs. De resultaten gebruiken we voor reflectie op en verbetering van eigentijds onderwijs.

Bekijk hier het product.

Scan Leercultuur onderwijsteams
De scan brengt in kaart hoe leden van een onderwijsteam naar de huidige en gewenste leercultuur in hun team kijken. Op basis van de resultaten komt het onderwijsteam tot een interventie om de leercultuur te versterken.

Vragenlijst zelfregulatie, motivatie en geloof in eigen kunnen voor studenten
Voor de ontwikkeling van onderwijs waarbij studenten meer en meer regie nemen over hun eigen proces van leren en ontwikkelen hebben we een vragenlijst ontwikkeld die uit drie delen bestaat: zelfregulatie, motivatie en geloof in eigen kunnen.

Vragenlijst zelfregulatie, motivatie en geloof in eigen kunnen voor docenten
Voor het versterken van de leercultuur waarbij zelfsturing als onderwijsteam belangrijk is, hebben we een vragenlijst ontwikkeld die uit drie delen bestaat: zelfregulatie, motivatie en geloof in eigen kunnen.

Practoraat

Wie zijn wij?

Het practoraat staat onder leiding van practor Dr. Franck Blokhuis.
fkbi@mboamersfoort.nl - 06-12593226

Docent-onderzoekers:
Manuela Koops-van Halteren, MA
kam@mboamersfoort.nl - 06-51367893

David de Visser, MSc
ddvr@mboamersfoort.nl - 06-43293292